Jak se připravit na inventuru
Mít přesný počet skladových zásob, které vaše firma vlastní, vám umožní porovnat fyzický stav zásob ku stavu v záznamem a jiných dokumentech, které máte k dispozici. Inventura vám možňuje identifikovat odchylky v těchto číslech a také identifikovat problémy se skaldovým hospodářstím a jeho řízením.
Povědomí o firemních pohybech zásob a skladových položek vám umožní činit adekvátní rozhodnutí o zboží, které je poškozené, ukradené, pomalu se prodávajících a poukáže na efektivitu a dodržování procesů v externích skladech.
Je nesmírně důležité, aby bylo před inventurou dodrženo několik zásad, které zajistí hladký průběh inventury.
1. Určete, které zboží je ve vlastnictví podniku a upřesněte jeho umístění
Identifikujte zboží, které již bylo fakturováno zákazníkovi, ale dosud nebylo zákazníkem přijato a je stále na prodejně / ve skladu. Zboží, které máte na prodejně / ve skladu, ale dosud nebylo nikde zaznamenáno, je rovněž zapotřebí toto zboží označit.
Zajistěte, aby tyto zásoby byly v průběhu inventury přemístěny anebo řádně označeny, aby nedošlo k jejich zahrnutí do inventury.
2. Sklady i prodejna by měla být uklizená a čistá, zboží řádně označeno a uloženo
Měli byste přiložit popisky na police, jasně identifikovat různé typy zásob a jeho umístění; např. to ukáže, kde se zboží nachází stejně jako to poukáže na typ zboží.
Jestliže je to důležité, dejte vašim auditorům jasné istrukce o tom, jak by daná prodejna měla být počítána; např. začít od určitého místa a končit v určitém místě
3. Potřebné pomůcky pro provedení inventury
Skladové listy – tyto vám ukáži spočítané kusy oproti kusům na skladových listech.
Odpisové listy – Vždy zkontrolujte v jakém stavu je zboží, které počítáte. Udělejte si poznámku v případě, že je zboží poškozeno.
Manuální počítání – to je, když je každá položka spočítána a ručně zaznamenána v písemné formě. Ve většině případů je to, protože zboží nemá žádné čárové kódy.
Kalkulačka – přidat celkové počty a zkontrolovat diference.
Ruční skenery – skenování čárových kódů
4. Nedovolte používání rádií, mobilních telefonů, iPodů a chatování
I když to může znít příliš krutě, toto omezení značně eliminuje chybovost.
5. Každá položka musí být spočítána. Nikdy nesmí být množství položek odhadováno!
Může se to zdát zdlouhavé, zvláště pak když si myslíte, že máte dobrý přehled o množství zboží, ale je mnohem lepší mít 100% jistotu již při prvním počítání. Nezapomeňte otevřít každou krabici a skontrolovat počet kusů. To, že je na krabici napsáno 75 kusů nemusí znamenat, že v krabici je opravdu 75 kusů.
6. Zkontrolujte fyzické množství zboží se současnými účetními záznamy. Vždy překontrolujte nesrovnalosti
Vždy si poznamenejte všechny odchylky a sledujte je. V případě potřeby zjistěte důvody pro vznik těchto odchylek.
7. Aktualizujte své záznamy
Po dokončení inventury, aktualizujte evidenci zboží ve svých účetních záznamech.
Dobře naplánovaná inventura bude mít za následek minimální narušení, přesnou skladovou evidenci a poskytuje základ pro vytváření lepších obchodních rozhodnutí.