Odlišné inventurní techniky
Inventarizace je akce nebo proces zaznamenávání množství zásob v firmě. Existují různé techniky inventarizace a já jsem je definovala níže: 1. Pravidelná inventarizace 2. Kontinuální nebo neustálá inventarizace 3. Kontrola příjmu / expedice 4. Optimalizace stavu zásob 5. Roční inventura
1. Periodická inventarizace
Periodická inventarizace může být měsíční, čtvrtletní nebo pololetní kontrola skladu, která proběhne během jednoho až dvou dnů v závislosti na množství zásob. Způsob a proces inventury je podobný roční inventuře tj. všechny položky, které jsou fyzicky stavem jsou počítány a zaznamenávány nebo naskenovány a následně porovnány se souborem k ověření.
Zatímco levnější položky mohou být kontrolovány jednou za rok, drahé položky nebo sklady by měli být kontrolovány pravidelněji.
2. Kontinuální či neustálá inventarizace
Tento způsob inventur může být prováděn po celý rok. Položky A mohou být počítány měsíčně, položky B mohou být počítány týdně, položky C mohou být počítány denně.
Šetření případných nesrovnalostí může být rozprostřeno v délce celého roku a proto lze dosáhnout komplexní analýzy. Na konci roku mohou být účty také připraveny bez průtahů, je-li splněna kontinuální validace podle předem určeného plánu.
Vzhledem k tomu, že je počítání prováděno v průběhu roku a průběžně je vše kontrolováno, je zde minimální anebo žádný vliv na chod prodejny. Případné anomálie mohou být identifikovány a vyřešeny velmi rychle.
3. Kontrola příjmu / expedice
Tato inventura je kontrolní proces, při kterém se porovnává stav při přejímce či odesílání zboží. Inventura je naplánována na den dodávky, expedice a před přijetím do stavu / expedici je skontrolován fyzický stav dodávky / expedice se stavem na příjemkách / expedičních dokumentech.
4. Optimalizace stavu zásob
Touto metodou, kterou si provádí většinou sami zaměstnanci prodejny s našimi skenery, my pak následně zpracováváme výstupy, se zjišťuje nedostatek zboží na prodejně, neefektivní zásobení a jiné problémy, které daná prodejna zaznamenala. Po vyhodnocení jsou nastavována řešení a optimalizace .
5. Roční inventura
Jestliže není prováděná periodická či průběžná inventura, je nutné podstoupit inventuru roční. Inventura roční se provádí vždy jedenkrát za rok. V některých případech mohou byt centrální sklady, prodejny či jiné menší sklady zavřeny i na několik dní a inventura může být provedena v průběhu dne. Příjmy a faktury budou pozastaveny do doby, než bude inventura ukončená. Tak jako u inventury průběžné, bude i u této inventury spočítáno veškeré zboží, které se fyzicky ve skladu, na prodejní ploše nachází a porovnáno se stavem v systému klienta.
Bez ohledu na to, pro jaký typ inventury se rozhodnete, poskytneme Vám níže uvedené informace, zásadní pro Vaše podníkání.
- Ukáže jak efektivní je Vaše podnikání
- Potvrdí Váš hrubý zisk
- Poukáže na problémy, které můžete mít, např. krádeže
- Pomůže Vám s Vaši cenovou strategií
- Poskytneme přesnou informaci o stavu skladu
- Upozorníme na dobrou či špatnou formu prodeje
- Pomůžeme Vám s optimalizací skladových zásov a zlepšení cash flow